Om je te inspireren met het maken van keuzes volgen hier tien tips om goed voor jezelf te zorgen tijdens deze lockdown

1. Ga overdag naar buiten

Nu de vakantie voorbij is, komt de uitdaging van de lockdown weer om de hoek kijken: iedereen is thuis en terwijl jij je werk probeert te doen zijn er ook anderen die om aandacht of begeleiding vragen. Hoe zorg je in deze tijd ook goed voor jezelf? Misschien heb je wat aan de volgende tips.

Ga overdag naar buiten.

Vitamine D is zo belangrijk en nu de dagen korter zijn en het ook nog eens grijze dagen zijn moet je pakken wat je pakken kan! Wacht niet tot ‘s avonds, maar ga bijvoorbeeld lekker na de lunch even die frisse neus halen!

2. Doe iets nieuws

Puzzels, spelletjes, ik denk dat iedereen inmiddels alles wel uit de kast getrokken heeft om leuke activiteiten te blijven doen. Het grote voordeel in de eerste lockdown was dat we gezegend werden met prachtig weer. Dan zijn er nu eenmaal meer opties, helemaal als je een tuin hebt.

Wij hadden voor Sinterklaas (voordat we wisten dat de scholen dicht gingen, maar wel met het oog op de kerstvakantie), een tafeltennistafel gekocht. Muziek lekker aan, fun gegarandeerd!

Doe iets nieuws! Dat geeft iedereen energie.

3. Maak ergens in huis een fijn plekje voor jezelf

Na tip twee begrijp je dat hier de woonkamer behoorlijk overgenomen is. Heel leuk en gezellig, maar dat is normaal ook de plek waar ik schrijf/werk/(bijbel)lees. Kortom, het is mijn plek om te focussen.

Nu alles door elkaar loopt, zoek ik vaker een ander plekje op. Om zo duidelijk een scheiding te maken tussen al die rollen die ik heb. Ik ben dan even geen juf of moeder.

En dan maak ik het daar eerst even gezellig. Kaarsje aan, thee erbij, koptelefoon op met muziek die ik graag luister.

En, heel belangrijk, ik zeg het ook tegen de kinderen: ik zit even ergens anders, laat mij maar even met rust.

Wat is jouw favoriete plekje in huis om tot rust te komen of juist even extra hard te werken?

4. Vraag hulp, heel concreet

Vind je dat moeilijk?
Ik vind het super moeilijk.
Vooral om het concreet te maken. Meestal geef ik tussen neus en lippen door aan wat ik ongeveer nodig heb, of waar ik mee rondloop. Veel te vaag voor een ander. En als je iemand bent die het graag zelf allemaal oplost weet ook niemand dat je wel wat hulp kan gebruiken.
Doordat we al eerder in een lockdown hebben gezeten weet je nu misschien wel wat je valkuilen zijn. En op welke momenten jij hulp nodig hebt. Probeer daar op tijd op in te spelen.

♥ heb je een belangrijke meeting en kan je daar echt geen kinderen bij gebruiken? Regel oppas. Bij ons kan je een beroep doen op studenten, zij helpen graag.
♥heb je het nodig om af en toe even helemaal alleen te zijn? Regel met je partner dat hij na het eten met iedereen naar buiten gaat
♥vind je het echt teveel, elke dag je kinderen lesgeven, of heb je het idee dat je niet geschikt bent als juf? Misschien kan jouw kind een ochtendje bij een ander gezin meedraaien? Ga jij ’s middags wel met hun kinderen naar de speeltuin.

5. Doe iets waar jij van ontspant

Als je tegen kleine kinderen zegt dat ze iets niet mogen, gaan ze het juist doen. Zo voel ik me ook een beetje. Ik ben echt niet iemand die vaak vliegt, maar nu dat niet meer mag staat vliegen voor iets veel groters: vrijheid om te doen wat je wil. En dus heb ik zo ontzettend veel zin om in een vliegtuig te stappen, maakt niet uit waarheen.
Zo heb ik ook ineens heel veel zin in grote feesten, met heel veel mensen in een stinkende hal, helemaal uit je bol gaan op muziek. Niet dat ik dat heel vaak deed, maar toch, juist nu lijkt me dat het ultieme vermaak.
Goed, die grootse dingen kunnen nu echt niet.
Maar wat kan er wel?
Wat zijn de dingen waar jij helemaal van ontspant, die echt van jou zijn?
Blijf die doen hè?
♣lees een goed boek of een luxe glossy: droom lekker weg
♣neem een uitgebreid bad
♣verwen jezelf met iets moois, trek het ook aan, maak je mooi!
♣spreek af met geliefden, maak er een klein feestje van

6. Maak duidelijke afspraken over de taken in huis

 Je vindt op de gekste plekken borden, bekers en andere etensresten. De keuken wordt de hele dag door gebruikt en zo zijn er nog wel meer ruimtes die het iets zwaarder te verduren hebben.
Om te voorkomen dat het je gaat irriteren kan het helpen duidelijk te zijn over je verwachtingen hierin. Bespreek ook waarom je graag hulp wil.

Hier krijgen de kinderen iedere dag een extra taak. Omdat ze dit nog weten van de vorige keer, accepteren ze dit ook best makkelijk. Geen ingewikkelde dingen, en vaak geef ik ze nog keuze ook. Niels kan niet tegen handdoeken vouwen (krijgt’ie kippenvel van), en Lotte gaat kotsen bij het legen van het groentebakje. Daar wil ik best rekening mee houden.
En ik maak er ook gebruik van: ‘Je hoeft de was niet te vouwen, maar dan moet je wel even het groentebakje doen.’

Wat ik hier van leer?
Dat ik niet alles alleen hoef te doen.
Als je maar duidelijk bent en hulp vraagt.

7. Beweeg mee met het ritme van de kinderen

Er wordt al heel veel van onze flexibiliteit gevraagd, maar toch denk ik dat flexibel zijn op dit moment het belangrijkst is.
Flexibel in het ritme maar ook in acceptatie.
Je moet dingen doen waar je geen zin in hebt en je hebt daar geen keuze in. Behalve in het ermee omgaan. Op het moment dat je accepteert dat je met je kinderen moet knutselen of taallessen uit moet leggen scheelt je dat een hoop energie. Als je je er tegen blijft verzetten en in die tijd eigenlijk ook nog je eigen werk wil doen, raak je veel sneller geïrriteerd.

Ik heb hier, als ik normale ochtenden thuis ben een bepaald ritme. Dat kan ik nu niet zo aanhouden. Ik probeer wel vaak toch stiekem in de ochtend, als de kinderen ook aan het werk zijn, mijn werk te doen, maar heel vaak word ik dan toch onderbroken.
Gister had Sil niet veel zin in zijn werk en dat vraagt veel van mij. Dus ik ga vandaag met hem meebewegen.
Ik blijf iets meer in de buurt en probeer iets meer samen te doen. Zodat we ook samen veel lol kunnen maken om rare zinnen in zijn taalboek. En wat extra tijd kunnen besteden aan het leren van de woordenschat.
Ik bewaar wat ik heel heel graag wil doen voor later.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat bepaalde afspraken niet zomaar verzet kunnen worden, maar kijk eens naar de mogelijkheden.
Ik had gister bijvoorbeeld een heel fijn uurtje rond etenstijd. De jongens waren voetballen en er was even helemaal rust in huis. Dat grijp ik dan aan om achterstanden weg te werken.
Lukt het jou, flexibel zijn en meebewegen met het ritme van de dag?

8. Leef bij de dag

Als ik op me in laat werken wat de persconferentie van dinsdagavond betekent vliegt het me toch weer aan. Het lijkt zo lang. En het is nog maar de vraag hoe het daarna verder gaat. Helemaal als je kijkt naar Duitsland of Engeland. En die scholen? Gaan die nu wel of niet open?

Dus kijk ik naar vandaag.
De zon schijnt.
We zijn gezond.

Ik ben een lijstjes-maker. Wat ik ooit geleerd heb is om niet alles wat je vandaag, morgen, volgende week en ooit nog eens wil doen willekeurig onder elkaar te zetten. Veel beter werkt het om het onder te delen in tijdvakken of thema’s. Dus tegenwoordig bedenk ik wat ik op een dag wil doen. En dan heb ik daarnaast nog een lijst met toekomstplannen. Dat werkt goed. Het is ook mooi om terug te kijken en te zien dat plannen gerealiseerd zijn.

Zoals het ook mooi in de Bijbel staat: “Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen.”
(Mattheüs 6:19-34)

Leef bij de dag. Wat wil ik vandaag bereiken? Wat wil ik vandaag doen? En vertrouw erop dat je voor morgen weer nieuwe energie krijgt.

9. Eet gezond

Ok, dat is best een inkopper, helemaal in januari waarin de alcoholvrije drankjes (dry january) en het fruit overal in de aanbieding is.

Maar toch.
Ik ben sinds de pepernoten en de chocoladeletters in december een beetje blijven hangen in veel zin in suikers en vetten.
Die kersttulband die ik altijd bak wordt dan belegd met dikke lagen roomboter. We bakken vaker, en heel regelmatig klinkt de vraag: ‘mag ik nog iets te eten?’
Dat ene wijntje ‘s avonds worden er af en toe twee en het is lekker om daar nog iets van zoutjes, kaas of olijven bij te eten toch?
En omdat we niet vroeg op hoeven ga ik ook later naar bed.

Toen ik gister tijdens mijn rondje hardlopen niet echt lekker vooruit kwam, besloot ik om toch maar weer iets gezondere keuzes te gaan maken. Ik geloof niet in diëten, maar ik geloof wel in een goede balans tussen gezonde voeding en beweging. Ik vind ook dat je alles kan eten, zolang je het maar met mate doet. Ik voel me in ieder geval fitter als ik gezonder eet en elke dag even een flinke wandeling maak.
Dus vanmorgen at ik fruit met magere yoghurt en terwijl de kinderen zo een stuk slagroomtaart eten die Peter gister meenam van een tevreden klant, kies ik voor appelmoesbrood van havermout.

Wat doe jij om gezond en fit te blijven?

10. Benoem de positieve dingen

Of je geluk ervaart hangt sterk samen met dankbaarheid. Sommige mensen nemen elke dag de tijd om op te schrijven wat hen dankbaar maakt. Hiervoor zijn allerlei dagboeken of dankboeken te koop. Ik heb het een half jaar geleden ook een tijd gedaan en het is een mooie manier om stil te staan bij wat je hebt.

Als je er iedere dag bewust bij stilstaat wat jouw leven die dag mooi heeft gemaakt word je een positiever mens.

Ik had het begin deze week even weer wat zwaarder, toen was het heel onrustig in mijn hoofd en dan voel ik mij niet goed, ook lichamelijk niet. En deze ochtend loopt ook niet helemaal zoals ik het graag zou willen.
Ik denk dat veel mensen op dit moment wat sterkere ups en downs hebben omdat het zo confronterend is.

Maar gelukkig kan ik ook dan nog wel enorm genieten van blije, fijne, positieve momenten.

En ik heb het idee dat deze tijd ons meer deze tijd ons meer bewust maakt van al die kleine dingen die eigenlijk al zo ontzettend fijn zijn. Waardoor we ons af kunnen vragen waar dat streven naar altijd meer goed voor is.

Als je altijd streeft naar meer vergeet je dankbaar te zijn voor wat je al hebt.

Om in die positieve vibe te blijven, ga ik op mijn Facebook en Insta volgende week verder met het posten van positief nieuws. Elke dag een foto of een tekst van iets waar ik blij van word die dag, iets wat me vrolijk maakt. Ik geloof dat als we daar op focussen, we het nog wel even vol kunnen houden!

Doe je mee? Elke dag iets positiefs benoemen? 

Op de pagina Interessant! heb ik al eens eerder over dit boekje geschreven: Het 6 minuten dagboek

Tot slot:

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Heb je zelf nog aanvullingen of mooie ideeën, laat het weten in de reacties.

Volg mij op FB of Insta om op de hoogte te blijven van alles wat ik aanbied.